Peronseelskosten

Wat kost personeel?

Dat personeel meer kost dan alleen het brutomaandloon, dat weet je. Maar wat komt er precies bij kijken en waar moet je rekening mee houden als je iemand aanneemt? In dit artikel leggen we je uit welke soorten kosten er zijn, zodat jij grip krijgt op de kosten van je personeel

De stelregel is: het brutosalaris van je personeel + 20 tot 35% = je totale kosten voor personeel. Personeelskosten zijn daarbij altijd afhankelijk van een CAO of van de individuele afspraken die je maakt met je medewerkers.

Hoe zijn personeelskosten opgebouw?

Waar bestaan personeelskosten precies uit? Kort gezegd bevatten je personeelskosten de volgende elementen:

  • Directe loonkosten
  • Indirecte loonkosten
  • Verplichte premies en werkgeverslasten
  • Overige kosten

Directe loonkosten

De directe loonkosten bestaan uit het salaris, de vakantietoeslag en een eventuele prestatiebeloning. Bij het bepalen van de hoogte van het salaris moet je rekening houden met het wettelijk minimumloon. Voor de vakantietoeslag geldt een hoogte van minimaal 8% van het bruto jaarloon. Verder is het belangrijk om na te gaan of er een CAO geldt in jouw branche. Als dit zo is, ben je verplicht eventuele afspraken vanuit de CAO aan te houden.

Indirecte loonkosten

Indirecte loonkosten zijn variabel en verschillen per organisatie. Let op; het kan zijn dat bepaalde indirecte loonkosten zijn vastgelegd in de CAO. In dat geval dient je deze te volgen. Het gaat hier bijvoorbeeld om pensioenkosten, reiskosten, onkostenvergoedingen en secundaire arbeidsvoorwaarden zoals een leaseauto, telefoon, laptop, dertiende maand. Maar ook eventuele personeelsverzekeringen.

Werkgeverslasten

Naast de loonkosten betaald de werkgever verplichte premies, de werkgeverslasten. Deze bestaan uit de loonbelasting, de premie volksverzekeringen (AOW, Anw en Wlz), de premies werknemersverzekeringen (WW, WAO, WIA en ZW) en de inkomensafhankelijke bijdrage zorgverzekeringswet.

Overige personeelskosten

Onder de bovenstaande kosten kom je niet uit als je personeel aan gaat nemen. Naast deze kosten tellen ook kosten voor de werkplek en voor het uitvoeren van het werk mee in de personeelskosten. Denk bijvoorbeeld aan arbo-voorzieningen zoals werkkleding of persoonlijk beschermende middelen, maar ook kantinekosten, opleidingen of ontspanning kunnen onderdeel uitmaken van de personeelskosten.

Vragen?

Stel ze aan onze adviseurs